In het voorjaar van 2011 is in Sliedrecht het initiatief genomen om bestuurders van Verenigingen van Eigenaren (VvE-en) bij elkaar te brengen. Het doel hiervan is kennis, vaardigheden en ervaringen van bestuurders door te geven en op peil te houden. Bovendien is het de bedoeling de animo voor bestuurdersfunctie groter te maken.
Met en voor elkaar.
Als bestuurder van een VvE stap je, vol goede moed, blanco in een functie zonder dat je beseft wat de functie inhoud. Je wordt al doende geconfontronteerd met wat er speelt, en dat is best veel in een VvE. Je moet daarbij denken aan wet- en regelgeving, financiën, onderhoud van het gebouw, verzekeringen, organiseren van de ledenvergadering.
Dat zijn zakelijke onderwerpen waarvan voorkomen moet worden dat dit emotionele worden. Bestuurders van een VvE ervaren dat je vaak op jezelf bent aangewezen. Het platform is een klankbord waar je terecht kan.
Via belangenverenigingen zoals VvE Belang en Eigenhuis, wordt je als bestuurder wijzer. Maar zoals gezegd, emoties kunnen ook een rol gaan spelen als je als bestuurder je buren (lid van de VvE) soms dingen moet vertellen die hen niet aanstaan. Voor alle duidelijkheid de bestuurder is geen vaas van de VvE maar slechts uitvoerder van wat de ledenvergadering van de VvE heeft beslist. Daar hebben de eigenaren (buren) hun stem laten gelden. Niet tegen jou als uitvoerder van die besluiten.
Het is mede met hulp van enkele actieve VvE bestuurders gelukto om in contact te komen met bestaande besturen van VvE-en in de alblasserwaard. Het platform vertegenwoordigt honderden appartementen, zeer divers, met liften, garages enz.
Sommige gebouwen zijn onder gesplitst, bedoeld wordt onderverdeeld in woningen en winkels en/of kantoren. Dan gelden er door de verdeling soms weer net andere regels. Daardoor wordt het complexer maar zeker niet onoverkomelijk. Veel van de kleinere VvE-en doen alles zelf en nemen ook het beheer van het gebouw voor haar rekening. Er zijn ook VvE-en die met bewoners/eigenaars het bestuur van de VvE vormen en een professionele beheerder inhuren om het gebouw technisch te beheren en/of de administratie te verzorgen.Hoe groter de VvE des te aannemelijker is het dat het beheer wordt uitbesteed.
Het platform organiseert per jaar minimaal 3 kennisverbredingsavonden op de laatst maandag van Maart September en November
De onderwerpen zijn divers, het kan gaan over notariele aangelegenheden t.o.v. de VvE, het onderhoud van het gebouw, de lift, het schilderwerk, het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en duurzaamheid. Soms verzorgen leden zelf een presentatie omdat ze ervaring of expertise hebben.
Maar we willen meer. Meer kennisverbreding, kennis verzamelen, kennis om gezamenlijk in te kopen en ervaringen te delen. Kennis hebben we allemaal nodig, zowel besturen van VvE-en die "het zelf doen"als VvE-en die gebruik maken van een beheerkantoor. Het bestuur is en blijft altijd verantwoordelijk ook al zijn bestuurstaken uitbesteed. Dus voor alle bestuurders is kennis noodzaak. Kennis zal ook je taak als bestuurder verlichten. Bovendien bouw je een netwerk op waar je ook nog eens je oor te luisteren kan leggen en je hoeft niet weer het wiel uit te vinden.
We willen door "gezamenlijk" onderhoud in te kopen, scherpere prijzen en betere voorwaarden bedingen.
Daarom zoeken we niet alleen contact met bestaande VVE bestuurders maar ook met toekomstige VvE bestuurders. Bestuurders uit de alblasserwaard en de drechtsteden zijn welkom.
Al met al redenen genoeg om je aan te sluiten bij dit platform